lørdag 31. januar 2009

Det tornede træ

Høsten 1992 hadde jeg den store glede å ta privattimer i komposisjon, musikkhistorie og piano med komponisten Oddvar Lønner. Undervisningen var knyttet til det såkalte Richard Wagner-instituttet i Tønsberg, et idealistisk foretak der Lønner og to venner, en fotograf og en maler, ville gjenreise Gesamtkunstwerk-tanken i den søvnige skjærgårdsbyen. Det er helt sant, men det varte bare et knapt år før konkursen var et faktum. Jeg mistenker Lønners obskure, selvfinansierte roman "Borgheims Akropolis" for å være en selvironisk nøkkelroman om Wagnerinstituttet - den må jeg lese, kanskje jeg dukker opp selv? Men, til poenget: Lønners komposisjonsundervisning (som var svært kyndig og inspirerende) gikk ut på å lære om historiske komposisjonsteknikker, for så å etterligne stilen selv. Jeg valgte Welhavens kjente dikt "Det tornede træ" som utgangspunkt når oppgaven var å skrive en romantisk Lied for sang og klaver.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar